Efterlangtade bungybilder!!!!

Nu har jag antligen tagit mig tiden att ladda upp beviset pa att vi hoppat Nevis bungyt i Queenstown! Det ar 134 meter hogt och man faller fritt i 8,5 sek.... Se sjalva :)

Sa har ser det ut, man aker linbana ut till en plattform i mitten av en stor dal, plattformen hanger i stalvajrar och svajar i vinden.

Har e Julia mycket glad innan hoppet

Hopp!

Laaangt hopp!

Man kan se att det var ganska hogt...

Har sitter Elin, skrackslagen, men endo glad.

Hoppelihopp!

AAAAH

Hon flyger!

Har kommer aven videon som jag kopt nar jag hoppar:

Kan lungt saga att detta var det basta jag gjort i mitt liv! Elin instammer. Radsla, adrenalin och extremt mycket gladje!!! Rekommenderar det starkt till er med!

Puss och Kram

Julia och Elin

Efterlyses

Hej! Vi alskar att lasa era kommentarer! De varmer verkligen, ska ni veta. Har dock inte riktigt kommit pa hur man svarar, men vi gor sa gatt vi kan ;)

Vill efterlysa tva viktiga saker.. Skulle vilja ha Saras och Majas mailadress, har inte dessa men skulle behova dem! Snalla skicka dem som en kommentar eller nagot.

For ovrigt har vi tagit oss till norra on nu, i eftermiddags anlande vi till Wellington med farjan. Ganska stor stad, men vi hinner inte se sa mycket. En rolig sak dock, var pa rugbymatch ikvall! spannande att gora nagot som lokalbefolkningen sjalva gor!

Nu ska jag sova faktiskt, aven fast de andra flickorna fortfarande ar ute och svirar. Orkade inte med mer Tui iaf. Dessutom fyller ju Mamma ar idag, ringde och grattade. Grattis mor!

Kompletterar med bilder

Forsta dagen pa bottombus akte vi till en strand pa morgonen.

Sen akte vi till en fyr som lag valdigt vackert till..

Dar lag det enligt guiden "golden nuggets" i vattnet

Sen akte vi till stranden dar vi skulle fa se sjolejon, elin var mycket glad.

Som sagt blev niko jagad av ett sjolejon och fastnade framfor en sal.

Har flyr hon lejonet!

Senare samma dag utforskade vi vattenfall.

Jag vid vattenfallet.

Pa stranden dar vi skulle se delfiner, hittade vi istallet sjogras.. sjograset har ar ennormt!

Da menar jag verkligen enormt! Detta skulle man inte vilja fastna i nar man ar ute och simmar.

Vi fick i allafall se en gulogd pingvin!

Detta var hojdpunkten idag! NZ korvhuvudstad?!

Nu har vi gatt av den har lilla bussen och e tillbaka i queenstown om nagan dag ska vi hoppa pa den stora bussen igen!

Puss Sverige

/Julia

bussdag

Idag har vi akt buss. Gjort ganska meningslosa stopp faktiskt. Stannande vid en lekpark och klattarde upp pa en val i betong. kul.. Vi stannade ocksa vid en souvenirfabrik dar de slipade snackor.. Spannande.. Vi at lunch i NZs korvhuvudstad (vafan!) dock inte korv. Och vi har akt buss valdigt lange. Kanske inte basta dagen hittills.

Idag fick vi reda pa att vagen genom Milford Sound har rasat sonder pga vadret och den harda blasten, sa var tripp dit har blivit installd.. Inte bra. Man sager visst att aka till NZ och inte se Milford Sound ar som att aka till Kairo och inte se pyramiderna. Det ser inte sa ljust ut for var del nu faktiskt, om de inte hinner roja upp innan torsdag. Sa istallet for att tillbringa natten i Te Anau ar vi tillbaka till Queenstown och har en ledig dag imorn. Funderar pa att fylla ut den med att hoppa det tredje bungyt som finns har.....

Sa nu ar vi tillbaka pa detta mer eller mindre bra hostellet. Vi vagrar att laga mat i koket, och at darfor ute ikvall, vilken lyx. Heh, indisk snabbmat for 50 spann. At inte upp mitt brod, tog darfor med mig detta i en servett, som nu ligger i min handvaska, hahaha! Akta backpacker stil. Vi ar faktiskt valdigt duktiga att hushalla med vara matpengar, vi snalar som tusan. Svart for tre flickor som alskar mat...

Hoppas att ni mar bra hemma och att varen har infunnit sig! Hoppas hoppas!

Blasig dag

Idag har vi nastan blivit bortblasta. Ojojoj vad det har blast! Det har varit en lang dag, akte fran Dunedin klockan atta och kom fram hit till Intercargill tolv timmar senare. Det har inte varit sa lang fardstracka, men vi har stannat och kollat pa valdigt mycket! Nu ar vi alltsa langst ned i landet och vi ar sa pass langt soderut som vi troligtvis kommer att komma nagonsin i livet. Nar vi stod vid havet pa ett stalle sa blickade man rakt soderut mot sydpolen - ganska haftigt! Man kanske tror att det ar kallt har men klimatet ar fortfarande lite som svenk sommar, ganksa milt, men som sagt valdigt blasigt. Man kunde sta och luta sig mot vinden utan att falla bakat. Iaf, idag stannade vi forst pa en jattelang vacker strand och tog en promenad, sedan bar det vidare mot en fyr, som var belagen hogt uppe pa en klippa med magnifik utsikt. Hoga, vassa klippor reste sig direkt fran havet under och nedanfor dessa kunde man se lekande salar. Efter detta stannade vi vid en annan odslig strand for att leta efter sjolejon. Om vi hittade nagra? Ooh ja - vi kom t.o.m lite for nara.. vi gick upp i ett buskage dar det visade sig ligga tva gigantiska varelser, som tyckte att vi storde deras vila. De ska visst vara ganska aggressiva. Fort som tusan sprang vi darifran, lyckade precis undvika att kliva i sjolejon spillning (som sag exakt ut som kraks for ovrigt) och ut pa stranden. Ja, jag och julia iaf - niko kom inte lika latt undan. Djuret satte efter henne men hon var tack och lov snabbare och kom undan, men klev nastan pa en sal i sin flykt. Ganska naturnara upplvelser idag...

Vi har ocksa hunnit med att vandra i annu en regnskog och beundrat tva vattenfall, promenerat pa en annan strand i hopp om att fa se en sallsynt delfinart leka i vattnet (tyvarr inte sett nagra), studerat en (ocska sallsynt) pingvin och gatt pa en 180 miljoner ar gammal forstenad skog.

Nu har vi lagat mat i annu ett hostelkok ( pasta och sas, mums) och ar nu reda for sangen. Hoppas nu bara att det ar en okej sang som inte gnisslar; kvaliten ar ganska varierande har.... Detta blir iaf ett par lugna dagar, inte mer festande nu - Queenstown sog musten ur oss. Sa nu blire skont med lite andra sorts upplevelser. Iaf ett par dagar!

Imorn bar det av mot Te Anau och den stora kanda nationalparken Fiordland, Milford Sound. Ska bli valdigt spannande, har sett fram mot detta!

Nevis Highwire

Jepp nu har vi gjort det! 134 meter, 8,5 sekunders fritt fall. Alla tre av oss. Vi ar makta stolta :)

Kommer bilder lite senare, som bevis!

Queenstown

Vi ar ju som sagt nu i Queenstown, staden som pulserar av adrenalin. Har blir det mycket bungy och laskiga gungor, men ocksa en del fest pa kvallen och vila pa dagen. Det e ganska skont att stanna pa ett stalle flera dagar men den 21 bar det av harifran och vidare soderut. Har kommer lite bilder farn de senaste dagarna:

For er som undrar: det har e var vardag vi stannar hela tiden med bussen for att titta pa sadant har...

Sa har kan det se ut pa bussen

Det e oftast pa bussen som man ater, har demonstrerar Elin hur man ater riskaka pa riktigt vis.

Sa har ser det oftast ut nar vi sitter vid datorn trotta, hungriga och bloggar samt pratar med er.

Efter Franz Josef akte vi till Lake Wanaka och solade och badade lite.

Pa vad till queenstown stannade vi vid Puzzle World, sprang i en stor labyrint och gick igfenom illustionsrum.

Sen var de dags for bungy, har star vi pa kanten och ska slaga oss ut tillsammans.

Hopp!

Tva glada bungytjejer!

i queenstown har vi tagit det lungt ocksa, har ligger vi i en park och chillar.

Sedan fortsatter jakten pa adrenalin har ska elin slappas rakt ner 60 meter for att sedan fangas upp i en gigantisk gunga.

Hon ser ratt glad ut enda!

Jag och Niko valde ett sakert kort istallet...

Puss och kram fran Julia

Franz Joseph

Vi stannade tva dagar i en liten by som heter Franz Joseph. Det blev en fullspackad vistelse, ma jag saga! Byn ligger i anknytning med de hogsta bergen och glaciererna i NZ sa det var otroligt vackert.. Nar vi kommer fram vid ett-tiden blir vi upphamtade pa direkten och aker i vag till en liten flygplats i narheten dar vi ska kastas ut fran ett plan... Jag maste saga att vi var ganska nervosa............. Men det var bland det haftigaste och roligaste sakerna jag har varit med om. Direkt efterat blir vi skjutsade till dagens andra aktivitet: kajaktur pa tre timmar, i oandligt vackra omgivningar - over en stor, helt svart sjo som ar omgiven av regnskog och snotackta berg. Kan ni tanka er? Det tror jag inte. Dagen efter gick vi pa en heldagsutflykt: en attatimmars vandring/klattring uppe pa glaciaren. Ganska ultimata tva dagar!

Aventyr

Det har blir svart. Jag kan omojligt sammanfatta de senaste dagarna, det skulle bli for langt. Och jag ar trott som faaan. Tur att Julie lagger upp bilder ocksa! Det har ar forsta gangen pa nagra dagar som vi ar vid datorer, sa va har inte kunnat skriva pa ett tag.. Sedan vi skrev forra gangen har detta hant:

Nikolina fyllde 21! Vi startade dagen genom att bjuda henne pa lyxfrukost, sedan bar det ivag till en av Nelsons parker ( den fulaste ocksa, kunde vi konstatera efter ett tag) dar vi solade i nagra timmar. Framat kvallen gick vi ut och at pa restaurang och sedan promenade (klattrade!) vi upp pa en hog kulle, som faktsikt ar Nya Zeelands mittpunkt. Dar satt vi, pa NZs mittpunkt, drack vin och beundrade den fantastiska utsikten. Kvallen fortsatte sedan med en pubrunda, men ganska snabbt kunde vi konstatera att det inte ar ide att ga ut pa en onsdag - det var helt tomt pa alla barer.. Men Det var en bra dag!

Dagen efter hoppade vi pa bussen igen! Denna gang tog den oss till Westport. Pa eftermiddagen akte vi jetboat - en jattesnabb bat som gar pa floden som rinner igenom dar. Det var jattekul! den gick jattesnabbt och gjorde snurrar sa att man flog omkring och pressades bakat av g-krafter. Westport hade ocksa en anna rolig aktivitet att erbjuda: hastridning! Detta var otippat hur kul som helst. Trodde att vi skulle bara fa skritta runt i langsam takt och titta pa den vackra naturen, men det var faktiskt en riktigt aventyrlig utflykt. Vi fick trava och aven galoppera, vilket gav en rejal adrenalinkick. Haha - vi har blivt riktiga adrenalin junkies nu!

Oj det ar sa mycket att beratta.. Kan inte fa med allt jue..

Vi har dessutom: Badat i en stor sjo som var full med laskigt sjogras, vart pa temafest pa den legendariska Poo Pub som ligger mitt i ingenting, som drivs av en skaggig 83-aring med festanda, blivit lurade av var guide att det fanns delfiner i en sjo och darmed suttit en haltimme och vantat pa dess (och kant oss makta dumma), varit pa kareokekvall och sjungit diverse 'bra' latar (och vunnit en tequilashot), insett att britter ar bra pa att dricka sprit och snacka skit, traffat valdigt manga roliga mannsikor och sovit i manga mer eller mindra frascha hostel..

Heh, lite sammanfattat.

Skakad

Hej igen.. Herre gud, vad ar det jag har varit med om egentligen...?! Helt stord upplevelse.

Vi akte ut en bit utanfor Queenstown till en stor dalgang dar denna gigantiska anlaggningen var uppsatt mellan klippvaggarna, 109 meter ovanfor marken. Julia och Niko foljde med som askadare. Jag var skitradd faktiskt, skakade i hela kroppen och svettades. Mycket mer nervos an bungyt eller skydivet.. Det har ar alltsa som ett bungy; man hoppar fran en avsats men istallet for att studsa upp igen sa fangas man upp av en sele och sartar en pendlande rorelse, i 150 km/h.. Det roliga var att man fick sjalv bestamma hur man skulle hoppa: framlanges, baklanges, upp- och ned, hangandes, bli puttad, baklanges i en stol, med en tunna over huvudet... Manga skumma alternativ. Kan ni fatta hur sjukt det var!!!!! Man fick gora tva hopp dessutom. Och juste, jag sa val att man foll handlost i nagra sekunder? Forsta gangen hoppade jag sidleds nedat, andra gangen blev jag upphangd, for att sedan hamna upp- och ned i fallet. Heeelt sjukt!

Jag ar helt tagen nu. Maste typ ga och lagga mig och sova ett tag. Absolut det mest extrema hittills. Men faaan vad roligt det var, helt obeskrivligt!!

Canyon Swing

Om jag var nervos infor foregaende 43 meters bungyt sa ar det inget emot hur jag kanner nu. Ska precis aka ivag till en av varldens storsta gungor, som borjar med ett 70 meters dropp. Heh lycka till Elin

Otroligt

Kan ni fatta att jag, Julia och Nikolina hoppade bungy jump idag? Det gjorde vi.

Dagen i bilder

Idag vandrade vi pa Franz Josef Glaciaren... otroligt. Vi hade en Guide som snackade i 8 timmar i stack om allt mojligt fran sin flickvan till hur gammal isen var... Mycket instressant.
Har kommer lite coola bilder...
var gudie hackade ut trappsteg till oss nar vi gick, har e vi i en djuup spricka som sedan blev suuupersmal precis sa att jag och niko kom igenom pa sidan. Det var en man som fastnade.. men han kom ut tillslut. :)
Det fanns manga roligt grottor. Stora...
Och sma....
lagger kanske4 upp mer bilder vid senare tillfalle
Gonatt!
Puss och kram fran Julia

Oj oj oj vilka aventyrare!

Nu har det hant sa mycket! Vi har hunnit med sa himla mycket! Jag ar alldeles for trott for att skriva egentligen men jag lagger upp lite bilder :)

vi akte bat ut till Abel tasman national park

Abel tasman

redo for aventyr

Abel Tasman

Sedan akte vi till westport dar vi red pa hastar ute i naturen (rankat som den farligaste akriviteten i Nya zealand)

Ridning genom naturen

Vi stannar ofta till med bussen och kollar pa coola saker, har nagat som kallas pancake rocks...

Sedan akte vi till Lake Wanaka och de andra tjejerna badade, mycket modigt!

Gissa vad de har e?? Japp idag hoppade vi fallskarm!!!!

Vi akte upp i varldens minsta plan!! typ mindre an en bil...

Jag satt superhart fastspand pa min oradda instruktor...

Sen var det bara att hoppa! Man var ju inte sarskilt vacker efter 45 min fritt fall i 200 km\h, Efter det foljde ca 3 min dar man akte ner i fallskarmen och jag fick till och med strya sjalv!

Utsikten var heeeelt oslagbar!!!

Direkt efter hoppet kom en bil som korde oss till en sjo dar vi har paddlat kanot i 3 h..

NU e jag alldeles for trott eftersom vi hallt pa heeela dagen, maste sova for imorgon ska vi upp kl 8 och vandra hela dagen pa en glaciar.

Puss och kram Julia

Detta ar inte ett langt inlagg

Hej. Idag har vi gjort var forsta utflykt! Vi har spenderat hela dagen i en oerhort vacker nationalpark, akt bat och vandrat i nagra timmar och atit lunch pa gyllengula strander vid lagvatten. Fantastiskt! Vi maste lagga upp bilderna fran idag, de kommer val snart. Nu ar vi maktigt trotta. Imorn fyller NIko 21, glom inte bort att gratta henne...!

Karlek fran Elin

Jag vet inte vad jag ska skriva for rubrik...

Jag vet typ inte vad jag ska skriva heller for Nya Zealand e heeelt otroligt!!! Landskapet har e helt underbart! Vi var ju lite nervosa innan vi skulle ga pa bussen, men sa fort vi borjade aka rann nervositeten av for landskapet vi fick se... som sagt helt otroligt.. har kommer bilder!

Glada men nervosa tjejer ska ga pa bussen for fosta gangen. Vi hade ratt att vara nervosa eftersom busschaufforen var en halvtimme sen och vi trodde att vi var bortglomda, men har i nya zealand tar man det lite som det kommer.

Som sagt nar vi antligen borjade aka blev vi euforiska.

Busschauforerna ar ocksa guider som as superschysta och hjalper en med allt.

utsikten var som sagt helt otrolig och bilderna gor den inte alls rattvisa

Man akte pa en vag previs vid det turkosa vattnet och gonskande berg pa andra sidan.

I forsta staden, Kaikoura sag vi vilda salar pa 5 meters avstand.

Vi tog ocksa en cykeltur, i Nya Zealand mpaste man ha hjalm!

Vi akte tandem!

Stranden i Kaikora var oandigt vacker

Frihet

Mycket vackra stenar pa stranden.

Nikolina och Julia tittar pa salar.

Har e vi pa vag till den stad vi nu befinner oss i, Nelson. Imorgon ska vi aka til en national park och hikea, aka bat och bada.

Detta e vart hem for de narmsta 6 veckorna!

Kram fran Julia!

Christchurch, Kaikora och Nelson

Hej igen!
Hur ska jag nu kunna halla er uppgraderade pa vad vi har for oss...? Det finns inte mycket tid over till internet nu och sa ar det faktiskt mycket dyarare har.

Men ah, ni skulle bara veta hur bra vi har det!!! Vilken fantastisk resa detta ar! Och vilket land. I kortehet vad som hant:

I christchurch bodde vi tva natter och forberede oss infor kiwibussarna. Vi var valdigt nervosa faktiskt. Och trotta, kan ha varit jetlag? Lite blandade kanslor iaf. Sen pa mandagsmorgonen hamtade den grona bussen upp oss, tidigt pa morgonen. Efter att spant inspekterat manniskorna pa bussen och gjort oss bekvama bar det ivag. En skum sak: jag har alltid tankt pa en lat nar jag har forestallt mig NZ, kanske for att Tess berattat att hon symboliserade den med sin resa, namnligen Free falling av Tom Petty. Det har ar verkligen sjukt: nar bussen kommer for att hamta oss och chafforen oppnar dorren, mots jag av den laten det forsta som hander. Hur fan kunde det handa...?! Da kandes det valdigt bra kan jag beratta for er! Den har resan kommer att bli grym.

Vi akte genom det fantastiska naturen, fran platt akermark, till grona kullar till dramatisk kuststracka med metershoga vagor och salkolonier. Kaikora ar en liten fiskestad som ar kand for sitt rika havsliv. Vi at fish n chips, hyrde en tandemcykel och cyklade runt och kollade pa salar (varav jag brande sonder min nacke och oron - det ska visst vara extremt latt att branna sig har) och gick pa den underbart vackra stranden och sag gigantiska vagor slas mot stranden. Omgivningarna var helt fantstiska - grona hoga berg och en vid horisont over ett stormigt hav - tank er det va! Pa kvallen grillade vi med vara andra resenarer och gick och lade oss utmattade.

Imorse begav vi oss igen mot Nelson, en liten stad som ligger norr pa sydon som ar ingangen i en av deras stora vackra nationalparker. Pa vagen hit andras naturen hela tiden; fran kuststracka, till torra gula kullar, till hoga berg och serpentinvagar och sedan till typ medelhavsliknande. Har ska vi stanna ett par dagar, imorn ska vi tex aka bat en bit in i parken for att sedan vandra i nagra timmar.  Det ar jattefint vader ocksa sa det blir nog en hel del bad i laguner kan jag tanka mig. Vi ska ocksa klattra upp pa en kulle som ar NZs mittpunkt. Tankte ocksa att vi skulle ha pa riktig nyazeelansk pub har i dagarna ocksa. Skulle vilja traffa fler nya zeelandare - de verkar vara helt underbara! An sa lange utgar vi bara ifran var busschafforer som ar de roligaste och trevligaste manniskorna man kan tanka sig. Ah! Nar man aker pa bussarna traffar man i stort sett bara britter, svenskar (!) och tyskar..

Sydon verkar vara helt fantastisk, sa mycket att se och gora! Nasta mal blir Westport och aka jetboat, efter det blir det Franz Joseph. Dar ska vi vandra en dag, klattra pa glacierer och... Da-da-da.... Hoppa fallskarm! Hehe.

Nej jag kanner inte att jag har tid att skriva mer nu faktiskt... Nu vet ni lite iaf.

God natt, eller god morgon for er dar hemma! Kramar fran Elin

!!!!!!!!

HERRE MIN JE, VI AR HAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vi ar faktiskt faktiskt faktix har nu. Pa Nya Zeeland. I christchurch. Det ar valdigt langt bort. VALDIGT. Tank, exakt nu ligger ni minsann och sover sott klockan fem pa morgonen, medans jag sitter pa ett internetkafe pa kathederal square klockan fem pa eftermiddagen.

Det var en lang och obekvam resa hit fran singapore, trangt och valdigt lite somn. Men nar vi landade i Christchurch vallde ett lyckorus over mig; ett pirr av forhoppnigar och aventyrslystnad slog mig.  Jag kan bara inte fatta att vi ar har nu, efter att ha langtat sa lange. Saa spannande.

Christchurch ar en liten (dock NZs nast storsta) pitoresk stad. Vart forsta intryck av nyazeelandarna ar mycket positivt, de varkar vara extremt trevliga och hjalpsamma. Idag har vi gatt runt och kollat pa stan och handlat lite fardkost och andra fornodigenheter. Vi ska ju snala med alla kostnader nu, sa vi har kopt varsin bankbok sa man kan halla lite koll. Dagens middag bestar av pasta och tomatsas, som vi tillagar i hostellets egna kok, mycket mer fancy an sa blir det inte!

Har kollat i olika broshyrer om upplevelser som finns har och blivit helt till mig... Det finns sa stort mycket grejer man kan gora!!!! Jag ar SA exalterad! Om nan vecka kommer vi till Queenstown, som ar avetyrarens mekka. Dar finns bla 134meters bungyt som jag ska hoppa.... De har ocksa oppnat en helt ny attraktion, en gigantisk gunga dar man sitter fast i en sele, som borjara med ett 70 meters frittfall. Far lite ont i magen nar jag tanker pa det. Herre gud. Tack och lov drojer det lite tills vi ar dar.

En nervos kram fran Elin

Vi e framme igen!

Nu har vi antligen kommit fram till Nya Zealand, Christchurch. Det e en ratt liten stad men vi har inte hunnit kolla sakskilt mycket, vi har dock hunnit boka bussresan som vi skall aka och den komemr vi att hoppa pa pa sondag kl 07.00 Nya zealandtid och borja aka till en stad som heter kaikoura. Vi ringa kiwi experience och lyckades boka en del av resan, det verkar som att man kan gora lite som man vill och boka valdigt latt via bussguiden. alla har verkar valdigt laidback, vilket e ratt skont.

Det e lite blandade kanslor har just nu, helt overrumplad av att komma hit antligen och veta att vi skall gora massa roliga saker pa bussresan, samtidigt lite laskigt da det slog mig att vi komemr att leva sa har i 3 man framover. Just nu e vi valdigt trotta ocksa sa jag tror att det har bidragit lite till overrumplingen. Imorgon ska vi vara fit for fight igen! Hostellet som vi bor pa e ratt sunkigt och jag ficjk inte sa bra vibbar nar vi kom hit men nu har vi varit ute och promenerat lite pa stan, tagit ett glas vin pa en rugbybar dar de hade en skarm som var typ 10 m diagonalt. Nu nar vi har kommit tillbaka kanner jag att det kanns lite mer hemtrevligt, det e som ett litet gammalt hus och det gar runt lite trevliga unga manniskor i strumpor. Vi bor i en 4 dorm med en annan tjej sa inga konstigheter denna gang. Men som sagt sa ska vi bara bo har nu over natten och natten till lordag for sedan borjar aventyret pa bussen!!!

Hoppas alla har de bra i sverige!

Stora kramar fran Julia

Nu blire bilder vill jag lova

Här kommer de senaste dagarna i bilder.
Igår gick vi till ett köpcenter i Little india där kunde man köpa fisk!
MYCKET fisk!
Och levande snäckor, samt även levande krabbor kräftor räkor mm, vi tog mest kort.
Sedan gick vi till en djungelpark, det var så varmt att vi behövde äta lite frukt och dricka iskaffe innan vi begav oss.
Sedan började vi vadnra, mycket häftig natur.
Såklart så blev det lek och hoppbilder också!
Vi hittade fina kinablommor som hade ramlat om träden, och så satte vi dem i håret.
Eller, jag och Elin tog blommor från maken, Nikolina tog en direkt från trädet...
På eftermiddan åt vi durian, det där äckliga frukten, så här den den ut, det är som små korvar innuti en taggig frukt.
Det var som sagt inte så gott...
På kvällen gick jag och Fredrik till New Asia bar.
Fin utsikt från 72:a våningen där baren låg.
På promenaden hem gick vi förbi Fredriks skola.
Idag var vi på maknaden bugis, och ja jag blev helt galen shoppade extremt mycket.. här är bilden.
Ikväll var jag och Fredrik och åt på Hard Rock café, okej lite turistigt men o så gott. Här är jag på väg dit i ny klänning. Det finns måånga lyxbilar i Singapore, något som Fredrik gärna påpekar flera gånger om dagen. I bakgrunden är en ferrari som matchar min klänning såklart.
I Singapore är tunnelbanan stor, kineserna små och Fredrik lång!
Avslutar med en välkänd fras, vet dock inte om den härstammar från en mataffär.
Nu är det dags att sova, imorgon behöver jag krafter för att säga hej då till Fredrik och för att klara av ännu en lång flygresa!
// Julia

Annu mer shopping och Bollywoodfilm

Idag var annu en dag i Singapore. Faktiskt sista hela dagen, imorn bar det ivag mot nya aventyr. En stor handelse idag: imorse forsvann antligen den dar snuskiga indiern fran vart rum. Men innan vi sag honom checka ut hann han se mer av oss an vad vi ville. Nikolina var den mest utsatta av oss, hon sov i sangen brevid honom. Han kliver upp, fixar med sina saker i en evighet medans vi pa att han ska ga ut. Nar han antligen gor det borjar vi ga upp och byta om, varav niko olyckligtvis tar av sig trojan precis nar han vander och kommer tillbaka in i rummet. Jag tror att hon gav honom ett minne for livet, till vart stora fortret. Efter den lilla incidenten klev vi upp, redo for att mota en ny dag och hopp om att den ska bli battre an hur den startade.

Vi markte ocksa att man kanske inte kan lita pa tvattmaskinerna som finns att lana pa hostel. Var vita tvatt blev namligen inte ren, vissa plagg blev tom lite gulaktiga. Inte sa frascht. Tror dock inte att vi behover misstrosta, idag insag vi att vi har nog egentligen mer klader an vad vi behover - iaf efter dagens ordentliga shoppingrunda. Efter lunch (som var sa stark att jag inte visste vart jag skulle ta vagen, och min mage likasa) pa Bugis junction, kastade vi oss in i det (vid det har laget) valkanda vimlet. Skor, klader och andra ateraljer inhandlades av flickorna som an en gang drabbas av shoppingmani. Sarskilt, vill jag papeka, julia som blev som galen! Eller hur Julia? Du borde lagga upp bilden pa alla saker som du handlade idag!! Det var mycket fina saker.

Nu pa kvallen avstog vi frestelsen att ga pa Ladiesnight pa en av klubbarna. Julia var pa middag med Fredrik och jag och niko fick uppleva en ny sak: Bollywoodfilm! I tre timmar satt vi och iaktog ett karleksdrama, med sorglig sang och livlig dans. Jag har aldrig upplevt ett mer tradigt karleksdrama! Det hande ingenting, de fick inte varandra, sen fick de varann, de fick inte varann, de fick varann. Suck. Till raga pa allt sa fick de INTE varandra i slutet. Den var sa jakla meningslos. Tyckte att det var skitkul forst, sen visade det sig att nar man trodde att den var slut, sa kom EN TILL akt. Aldrig mer.

Nu ar jag trott. Tack for ikvall! Hej da. Elin

THERESE

Darling, don't you LOVE ME ANYMORE????????!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fuktig, dvs svettig dag i Singapore

En overhangande apati har precis slagit oss. Trotta och svettiga har vi kommit hem till hostellet, efter en dag i varma och fuktiga Singapore. Eller inte en hel dag egentligen, vi sov lange i morse. Usch, min nattsomn ar fortfarande inte som den ska, har inte sovit ordentligt pa flera natter. Tror att jag grubblar for mycket, precis som vanligt. Men nu ar NZ nara, bara nagon dag, ser fram mot det saaa mycket. Vill ha mycket saker att gora.

Idag iaf, har vi atit stark indisk mat pa foodcourt, gatt runt lange pa en mataffar - sarskilt pa fiskavdelningen dar det fanns hur mycket FARSK FISK som helst, levande i akvarium och kopt billig exotisk frukt och sedan promenerat i en av de stora parkerna som finns i staden. Det var djungelliknande vegetation, valdigt vackert. Markte dock nar vi gick darifran att jag fatt typ tio myggbett pa benen. Vi sag dessutom tva gigantiska spindlar - vet inte hur vi ska klara av Australien om blotta synen av insekter far oss att skrika och springa som sma flickor...
Nu ska vi ta det lugnt och duscha (vilket behovs snarast), och lite senare ska vi ata middag har pa hostellet sedan ga pa bio tror jag. Vi bor ju i utkanten till det indiska kvarteret och mittemot oss finns en indisk bollywoodbiograf. Far se om vi vagar oss pa den, det hanger mest pa om de har engelska undertexter.

En till spannande sak hande idag: vi at durian! Jag berattade forut om denna frukt som stinker sa forfarligt och idag vagade vi smaka den. Eller smaka och smaka, vi at varsin tugga sen spydde vi. Eller nej, det gjorde vi inte, men det hade varit en lattnad for kroppen att fa ut biten ur kroppen pa en gang. Den var nastan som banan i konsistensen, fast kramigare. Smaken var nastan matig, lite kryddig. Och lukten, denna lukt!! Fy faan. Aven fast det bara var en tugga sa rapar jag fortfarande durian-rapar. Nasty.

Nu ska jag ga upp pa rummet till var indiska "van". Pappa, du har ratt, vi borde byta rum egentligen. Till raga pa allt sa bytte han igar sang, fran den som var langst bort fran oss, till den narmsta. Creepy.

Hej sa lange! Elin

Sing-singapore

Klockan är halv ett,  jag ligger i rummet på vårt hostel, vi är trötta idag. Fredrik har redan hunnit med att gå upp gå till skolan och skriva prov plus åka tillbaka hit. Men vi har sovit, rätt skönt. Det kan också bero på att våra kroppar försöker läka vår svedda hud, lite sömnsvårigheter och att vi helt enkelt försöker läka ut förkylningar. Det är endå okej vi kommer ju vara borta rätt så länge och man kan inte vara på topp hela tiden.
Jag tänkte skriva lite om min bild av Singapore. Jag tycker faktiskt väldigt mycket om det. Det finns en sån stor variation i staden, little india och china town skiljer sig från resten av staden som har gigansiska flashiga byggnader, det finns fina grönområden och som sagt så finns det knappt något skräp. Utan att tjata för mycket skall jag bara säga igen att shoppingen är suverän, synd att vi redan bär på 13 - 15 kg var och inte riktigt orkar mer. (Tur att jag har en underbar pojkvän som har gått med på att i alla fall frakta hem någon handväska och ett par skor.)
Just nu så känns det bra för mig men så fort jag börjar tänka lite frammåt får jag lite panik, ska ju lämna denna stad och Fredrik! Då kommer jag vara lite förstörd och längta hem tror jag, men som sagt det kommer gå över... Just nu maximerar vi vår tid tillsammans, det heter rulltrappsgos :) Behändigt att man hamnar i samma höjd för en gångsskull eftersom jag annars är 30 cm kortare än Fredrik.
Lägger upp lite bilder från vår kväll på Raffels hotell. Jag hoppas att jag kommer kunna ladda upp bilder lika mycket sen när jag inte har den lyxen att få använda Fredriks dator, nu tar det bara en halvtimme..
Kram från Julia
Vi började kvällen hemma hos Fredrik drack vin och åt ost.
Sedan bar det av till Raffles, mycket tjusigt och pampigt hotell.
Det kändes lite gammaldags.
Där slängde man som sagt jordnötterna på golvet, demonstreras av Niko.
De berömda jordnötterna.
Och såklart drack vi singaporeslings, vilket tydligen är ett måste, var ganska gott med betoning på ganska.

Okej, jag skriver val lite till...

Hahaha - okej, jag erkanner: jag har alldelles for mycket tid. Som sagt, jag tror att vi borjar trottna lite pa denna stad. Men vi har saklart haft jattekul. Men nu racker det.

Har avverkat lite viktiga attraktioner nu. Igar var vi pa Raffles hotell och drack Singapore slings och at jordnotter vars skal man visst skulle kasta pa marken. och sa sprang det runt indiska servitorer som sag ut som slavar. Jag tror inte att det var meningen, men det gjorde de iaf. Vi fick kanna oss som formogna brittiska kolonister som korde med de. Det var kanske meningen. Sen kom notan. Da kandes det som om det var de som korde med oss. Ratt ska vara ratt.

Nu har vi precis kommit hem fran en kvallstur i chinatown dar vi har atit kinesisk middag och strosat runt, kollat pa massa plotter och annat kinesiskt skrap. Och ett tempel. Det var fint. Kanske inte sa markvardigt, men fint. Haha - jag ar sa uttrakad. Nu har vi kommit till vart lilla hostel som ar belaget i little india, och sitter hellre har och skriver an att ga upp pa vart rum faktiskt. Vi bor i ett faktiskt ganska fracht rum, 8-beds dorm, som vi delar med fyra man. En jattetrevlig amerikan, tva kineser och en indier som ar acklig. Han ar verkligen acklig. Hans luktar tre saker: svett, kryddsvett (!) och stark billig parfym. Sen har han jeans hogt upp i midjan och ett linne instucket i dessa. Maste tillaggas att han dessutom hanger upp sina JATTEackliga, urtvattade gamla kalsonger pa sin sangkant. Fy faan, inte okej. Dessutom sa stirrar han pa oss. Darfor sitter jag har.

Horde ett nytt uttryck idag: rulltrappsmys. Fraga Julia vad det ar, hon vet.

Idag kom Niko pa att for att spara pengar pa NZ, ska hon leva pa artor och majs, och kiwi. Det tycker jag ar kul. Later som en diet for Tess, inte sant?

Hej da! Elin

Nikolinas blogg

Vill bara passa pa att saga att ni maste komma ihag att kika in pa nikos blogg ocksa. Hon skiver ocksa och lagger upp fina bilder, titta titta! Finns en lank pa hoger sida.

Skype, nagon...?

En valdigt smart grej: Skype. Man kan prata med nagon pa andra sidan jorden, gratis. Och pa de flesta hostellen finns skype och horlurar. Nu later det som att jag forsoker vara en bisservesser, men jag talar om detta pga att jag sjalv precis har upptackt det :) Dessutom, jag riktar mig mest till mina foraldrar som inte verkar ha nagon som helst koll. Ni maste forsta att det ar det basta sattet att halla kontakten med mig! om ni nu vill det... Fortfarande inga komentarer av er............. Men for er andra vanner sa skulle jag tycka att det var hur roligt som helst att fa prata lite med er. Sa hor av er om ni kan och vill!

Kom igen nu.....

Prata med lilla mig.

Elin

PS! Tror att jag borjar bli lite beroende av denna blogg. Verkar som det. Det betyder att jag borjar bli fardig med Singapore, har lite for mycket tid. Vill bara komma ivag till NZ nu, det ar dags att starta pa riktigt. DS

Kameraflickan

Jag är bränd. Ja det är jag, men måste faktiskt säga att det förekommit felaktigheter i tidiagre inlägg... Elin är OCKSÅ bränd, det har vi upptäckt nu. Hon är bränd på ryggen, inte axlarna eftersom hon smörjde in sig själv, och det var förmodligen därför hon inte visste det när hon skrev tidigare. Så jag känner mig inte så ensam, känns bra att jag vet att det inte bara var jag som som vänligt överskattade min förmåga att bli brun. Pratade med mamma idag och hon undrade om jag inte hade blivit tillräckligt vuxen för att veta sådant nu, tydligen inte, ingen av oss vi är fortfarande flickor.
Jag har blivit kameraflicka, är på jakt efter den perfekta bilden och har tagit på mig att ladda upp bilder på bloggen. Här kommer de bästa från dagen på Sentosa.
Puss å kram Julia
Två små flickor omedvetna om den starka solen.
Lite posar bilber får man ta...
Ser härligt ut :) Jag fick dock inte med de stora fraktfartygen som låg en kilometer ut i vattnet..
Fredrik är extremt brun, det är en av anledningarna till att vi bränt oss... vi vill också bli bruna!
Ah där är dom... båtarna
Det låg små öar utanför stranden som man kunde simma till.
Försöker få en cool bild, vad tycks?

Har vi inga vanner som foljer oss...? Buhu.

Jag maste saga att jag ar lite besviken.. Nu nar jag har varit saa duktig och skrivit saa mycket, ar det ingen som laser det och kommenterar?? Okej mamma och Maja, ni har iaf last lite. Men alla tjatade pa oss att vi skulle skriva, sa nu far ni for fasen ta och gora det!!!!!!!!!! Fniss.

Forstar ni inte att jag har lite hemsjuka? Att jag vill ha kontakt nar ni kanns sa langt bort? Buhu. Det ar ju darfor jag skriver sa mycket. Och passa pa nu, jag tror namnligen att vi inte kommer kunna skriva lika mycket nar vi aker till NZ. Min Syster, vart ar min kara syster..? Har hon glomt bort mig nu? Jag har varit borta sa lange att alla har glomt mig. Det kravdes inte manga dagar :( Okej, jag inser att jag upplever tiden sa mycket langre an ni, eftersom det har hunnit handa sa mycket. Det kanns faktiskt som en liten evighet. Forstar inte att det ar flera manader kvar. Hu.

Men stall upp nu for faan och skriv till mig. Jag behover det. Ni kanns sa langt borta.

Om ingen har skrivit nagot nasta gang jag loggar in, sa....... Sa hander nagot. Nagot nagonting.  Det ar ett hot.

Snalla...?

Sentosa - den oriktiga badstranden

Vet ni vad? Pa nagot vis har jag lyckats att inte branna sonder mig! Julia daremot, tog min plats som den tippade sonderbranda och slog mig med hastlangder :) Har faktiskt bara lite roda flackar har och var, nagra vid skuldrorna, pa fotterna och pa ena armen. Jag har ocksa insett att jag nu maste smorja in oronen for att inte branna dessa, i och med min nya korta frisyr. Jag kom iaf lindrigt undan. Stackars Julia daremot, har brant sig rejalt pa axlar, ansiktet och ben. T.o.m Niko har brant sig pa axlarna och drabbades dessutom av nagot som liknade solsting. Haha - va ar sana veklingar! Svenska, ljusa flickor. Men ni vet vad vi sager: vita flickor ater vitt brod.

Sentosa ar ett konstgjort paradis, lite utanfor staden. Man betalar typ 20 kr for att aka in pa on, sen ar allt svindyrt iaf saklart. Dar fanns diverse nojesattraktioner, hotellkomplex och en lang konstgjord badstrand. De haller dessutom pa att bygga en Universal-nojespark dar, men till min stora besvikelse ar den inte fardigbyggd an... Jag kastade langa, langtande blickar mot berg-och dalbanorna - sa nara men anda sa langt bort. Hade iofs aldrig fatt med mig nagon annan dit... Sa vi akte iaf till badstanden och har varit dar nastan hela dagen. Stranden sag valdigt fin och lyxig ut forst, men om man skrapade lite pa ytan i sanden hittade man skrap och fimpar. Man markte att den inte var naturlig. Jag funderade lite pa det, och insag att Sentosa far symbolisera Singapore: fin pa ytan, men inte hela vagen igenom - om man lyfter pa mattan hittar man en hog med damm. Stockholm ma ha lite att lara av Singapore i fraga om renlighet, men annars sa ar det nog mycket tvart om. Har ar folk lite for hart hallna av landets alla konstiga, strikta regler.

Till lunch at jag en tallrik spagetti som flot runt i gradde, inte gott. Har lagt marke till att nar de forsoker sig pa att laga vasterlansk mat sa blir det inte sa bra. Men vi lag och solade och badade, njot av varmen och sommaren. Jag maste erkanna, att nar jag lag dar och gottade mig i solen, med en kall cola i handen, kunde jag inte lata bli att tanka pa mina stackars brevbararvanner i stockholm. Haha, nar klockan var tva har, nar det ar som varmast mitt pa dagen, sa kom jag pa att klockan ar sju pa morgonen hemma i sverige och de har precis borjat jobba. Jag tanker pa er! Men jag lider inte med er :) Jag hoppas for er skull att snon borjar smalta snart sa att ni kan fa lite torr asfalt under fotterna. Aven fast jag bara har varit borta nagra dagar sa kanns det dar ganska avlagset, minusgraderna och snon i sthlm. Det blev en sadan klar kontrast att komma hit helt plotsligt. Men om det kanns jobbigt att springa runt i snon sa kan ni tanka pa att vi har det jobbigt i varmen. Haha - eller...? Halla, vi svettas ju faktiskt! Det ar ju jobbigt. Faktiskt. faktiskt. Ja, faktiskt. Eller nej. Eller jo, nar man svettas sa rinner solskyddsfaktorn av en och man branner sig. Fraga Julia, hon vet att stammer.